divendres, 10 de juliol del 2015

Nous contes per un nou estat. - Sisè: ESCALABORNAVA. (6)

Foto: J.M.Molgor.
            Atansar-se a les esfinxs li asserena l'ànima. Home agraït d'assaborir un paisatge menys sever, dur, però no el semidesèrtic on ha viscut tota la vida amb la família. La cadència que l'aproxima a la vall dels seus avantpassats el reconforta. El senderó recorre externament la primera esfinx, una base ocupada per unes escletxes bufadores. Fa per penetrar a la vall, però encara no és possible. La segona esfinx, la més discreta, ofereix una feixa transitable que et du directament a la carena. Uns centenars de metres per sota la gran esfinx mostra el seu cap pla, amb el forat central que comunica amb la seua gola, habitada des de temps immemorials. Els historiadors ho han confirmat, descobrint a les excavacions de la balma les restes més antigues de la vall, el germen del poble d'Escalabornava, i segurament el seu origen etimològic. El camí descriu les dolces marrades que el contorn proposa. Des d'aquí les cases del poble, gairebé al centre dreta de la visió, es perfilen amb claredat. Llavors és quan els músculs es relaxen, els peus ja no fan mal, fins i tot es debiliten les tibantors del viatge. Un impuls de satisfacció convida a compartir l'experiència amb el Recader, la llengua corre solta amb la cooperació del company, que s'estranya de les afirmacions a boca plena del Damiano.
--Això no és pas com tu dius, mai al poble hi ha hagut cap mena de restricció o cap tipus de limitació d'entrada, o jo almenys no ho haig sentit mai, i això que jo sóc dels que volten per tot arreu i vulgui o no vulgui me n'assabento de tot. Que jo tingui entès, aquí viu tothom que vol viure, una altra cosa és que hi vulgui viure aquí dalt.
--Però... --El Damiano confós intentar reordenar les seues idees. Ell sap que no és llest, ni té grans dots de raonament, i quan pensa massa es confon encara més. --Són les marrades, no? Aquesta baixada després de les esfinxs, sempre ho haig sospitat, quan baixes cap al poble és quan et trasllades.
--Jo no sé el que tu creus Damiano?, les marrades em porten la visió de la meua vall, això em fot el cervell al capdamunt, que dic jo, no et fot!, també m'estimulen les idees moltes altres coses i en altres moments, potser a tu aquestes ziga-zagues et transporten i com tu dius et captiven, però per mi no representen res d'especial, no serà que la sang et torna a circular i per fi t'arriba a la matèria grisa?