dilluns, 13 de juliol del 2015

Nous contes per un nou estat. - Sisè: ESCALABORNAVA. (7)

Un senyor puja les marrades, el veuen que se'ls atansa a pas decidit.
--És l'Eumir, ja ha hagut de sortir disparat de casa.
--No el conec, on va, potser ha de fer alguna cosa per les esfinxs? Jo sempre que haig estat, ho he trobat tot molt ben indicat, tot polit, el camí net sense pedres, sembla que estiguis en un altre lloc.
--No, al pobre quan li agafa surt del poble i comença a caminar, avui li ha hagut de donar per pujar fins aquí, altres cops tira amunt cap als llacs. Si l'has de buscar, no el busquis mai cap avall, això no, ell sempre amunt, ben amunt.
--Vols dir que no hi rega massa?
--Massa!, no gens, fa anys pujava a les collades fins que es cansava i tornava a baixar, ara més d'un cop l'hem hagut d'anar a recollir esgotat i mort de fred per sota els llacs. Cada cop té menys força, segurament tot just arribarà a la darrera marrada, després baixarà. Això si no se li gira el cervell, i torna per si sol, potser l'haurem d'anar buscar.
--Així fa temps que està així?
--Fa uns anys, és l'antic Anotador. Jo el coneixia prou bé, raons de feina més que res, que després ens van dur a caminar plegats.
--Sembla que darrerament no els hi vagi gaire bé als Examinadors.
--Examinador?, no! Anotador.
--Perdona havia entès malament, deu ser que estic encara obsessionat.
--Bé, la veritat és que tots dos, tant l'Examinador antic, com ell, van treballar plegats per una llarga temporada. Després ja no. L'Eumir n'estava una mica tip de les exigències de l'Examinador, m'ho va confessar un cop que vam fer una ruta junts. A l'Eumir sempre li ha agradat molt caminar, i a vegades m'acompanyava, o jo l'acompanyava a ell, hi ha uns quants al poble que caminen força bé. Jo ho haig de fer per obligació, però n'hi ha d'altres que es coneixen la contrada millor que jo. Els més perfeccionistes s'especialitzen amb un racó, una clotada, una coma, i l'estudien a fons. Després les dades que treuen les lliuren a l'Anotador, i ell amb els seus ajudants, s'encarreguen de desar-les convenientment, per si algun dia fan de menester.