dilluns, 12 de gener del 2015

Nous contes per un nou estat. - Tercer: EL DISSORTAT. (8)


El Lucho és un vell conegut del Ramiro de les èpoques escolars, mai varen ser amics llavors, però el temps, malgrat tot, els ha anat ajuntant. Penca del que pot i quan té quatre quartos se'ls peta. A vegades comparteix barrila amb el Ramiro, cada cop menys, ara com ara es tenen prou confiança per no recriminar-se res, per més execrable que sigui. És força treballador, casat unes quantes vegades, la dona actual, el suporta. Per molt que ell vagi guanyant anys, les seues successives esposes es mantenen en una edat juvenil, fins que normalment l’abandonen. Aleshores, resta solter uns pocs mesos, just el temps de pescar-ne una de nova, amb una tècnica efectiva i manejable que repeteix sense falla, o quasi sense falla. Coneix el seu públic i no busca res fora de límits. La fixació quan es troba amb el Ramiro és parlar de cambreres de bars. Sembla que alguna vegada se’n va fer alguna que altra, fins i tot s’hi va casar amb una i que el Ramiro hi era present. Des de llavors, amb l’autoritat que representa haver estat testimoni, comenten amb delit on serveixen les millors cambreres, no de la vall, ni de la comarca, ja que no donen per més, sinó de la província. Com els solta de tant en tant el sotanes del Marcelo, quan parlen de cambreres, del que estan parlant realment és d’anar de putes.

Ahir el conco de mas Badià va baixar al poble, i es va atansar al taller del Ramiro cercant uns trossos de tubs i unes brides, que li feien menester per apariar alguna andròmina, allà dalt al casalot dels pares, d'unes canonades rebentades del com. No cal que hi pugi el llauner, el cunyat és prou destre per apariar-se. El Ramiro el tracta amb certa distància; amb algú que no vol entaular conversa no el cal forçar. Però ahir, mentre li tallava els tubs, va fer per enraonar amb ell. Sabia de les seues virtuts, al poble les notícies corrent soles.
El felicità pel seu compromís amb el poble d’Escalabornava. No tothom és convidat, ni tan sols ell, això que és descendent, de lluny però, sempre li havien dit que la seua família n'era originària. Aquí, tantejà la situació, el seu tracte no acostumava a excedir d’un lligam professional, podríem dir un xic fred, encara que educat.
--Escolta, que en saps del teu amic del viceconsolat? --El sempre desafortunat Ramiro té el talleret prou endreçat, va trobant entroncaments i brides sense més dificultat. —Ara mirarem si n’hi ha una altra més gran, així no caldrà que vagis a la ferreteria.
--Gràcies, em faràs gran servei, a cal Nemosio no s’acaba mai. Del pobre Enric ben poca cosa sé. Estava a l’UVI a un hospital, no del seu país, sinó d’un de veí, es veu que no tenien quiròfans prou preparats. Penso que no vaig estar un bon amic amb ell.
--Home, que hi podies fer tu?
--Una vegada em va demanar pel seu esdevenidor, i aquell dia el vaig subestimar. Jo el gran examinador! Vaig creure que no era prou important per dedicar-li el meu temps, com no era d’Escalabornava… després ja no el vaig veure més. No em sento gaire bé. Quan em van dir que se’l van emportar de pressa i corrents… no vaig saber apreciar la importància del moment en què es trobava. La primera i l’esguerro…
--No se sap mai.
--Se suposa que jo sí que ho haig de saber, és la meua feina, no?
Difícil li serà sortint-se'n. El Ramiro procura apaivagar l’ànsia del Damiano tornant a l’assumpte que venia a solucionar. Creu que ho aconsegueix. Abans d’acomiadar-se no se’n pot estar de reprendre el fil.

The Zombies - "Time Of The Season"