dilluns, 5 de gener del 2015

Nous contes per un nou estat. - Tercer: EL DISSORTAT. (6)


Al paio de la suposada mala sort, de retorn d’unes vacances estupendes li agafen ganes de treballar de valent. Llavors reordena la feina, pren alguna decisió, quasi sempre acurada, i se sent per uns dies una mica més feliç. Fins que arriba el dia que va amb pressa i no troba l’eina adequada, o se li rebel·la un calaix d’un armari de la cuina i li cau a terra escampant estris varis: culleres, forquilles i ganivets en un desgavell entròpic i es retroba cagant-se amb tot. Llavors reconeix a la seua vella companya, la malastrugança i veu com la normalitat regressa a la seua existència. En acabat, la vida quotidiana li progressa lentament, sense escarafalls ni abruptes transicions. Conversa regularment amb els coneguts que es troba a la placeta o al bar de baix, com a l’Eusebi. Fa dies que no es veuen, molt abans de marxar. Fotent-se unes canyes, li explica el vespre que va fer per entrar a un cafè concert d’una ciutat que no coneixia, i que trobava del tot estranya la distribució urbanística, sort dels taxistes de vegades.
--Doncs guaita, aquell capvespre, és una ciutat que té molta fama, però la veritat, ben mirat no n’hi ha per tant. Doncs fixa’t tu que el moniato del porter em demana si duia invitació, amb una veu de boc vell que fotia el pallús. Saps?, mentre em preguntava que collons volia dir amb allò de la invitació, i em rumiava una resposta mínimament convincent, apel·lant a la meua forasteria o alguna cosa que el fes raonar una miqueta, cosa ben difícil si vas mirar, doncs fixa't tu, que un parell de senyores que entraven darrere meu, van i me'n passen una, sense més, davant dels morros del porterot. Però que podia fer ell? Res, deixar-me passar el molt carallot. I les senyores entraven amb els seus marits darrere, no em van deixar ni donar-los les gràcies, ans al contrari, després em van dir si volia acompanyar-los al seu reservat…
--A mi mateix em va passar una cosa ben bé igual, el dia que vaig anar a la capital i el meu cosí em va portar a veure una actuació a un cafè concert que dius tu. —L’Eusebi li ha contat un fotimer de cops, l’incident ocorregut durant una curta estada a la capital estatal per assistir a un enterrament, el vespre que el seu cosí el va portar a veure un concert. Centenars de cops li ha explicat, tal com li explica avui. --Ho recordo com si fos ahir, hi havia un paio a l’escenari, vell, negre, l’anomenaven professor, professor Long Hair, a casa tinc un parell de discos seus, després me’ls vaig comprar, ara ja no els escolto, però llavors, déu n’hi do lo bo que era aquell home. El negre, per vell que era, tenia un ritme imparable que feia que se me n'anessin els dos peus tots sols. El vell estava envoltat de negres com ell, que tocaven tan bé com ell. Al paio quasi no se l’entenia quan parlava, i cantant no sé pas el que coi deia, però quin ritme, com tocava el paio!, no ho sé si deu ser viu encara. Aquella nit el meu cosí em va presentar a tots els seus amics. Vam estar veient el concert, érem tots jovenots, no sé quantes cerveses ens van fotre abans no vam tornar cap a casa, l’endemà teníem el funeral de l’oncle Pau. Un dels seus amics, que es deia Juanjo, feia de passant, va ser amb el que més vaig intimar. Ja em coneixes, en aquest món, hi ha persones amb les quals et fas més que unes altres, ara, jo tracto a tothom per igual, per a mi ets ben bé igual tu, que qualsevol altre. —Fa una mínima pausa, però continua xerrant. --Li vaig donar la meua adreça al Juanjo, en aquell temps no hi havia el progrés que hi ha ara, aquí feia ben poc que hi havia línia. Després em vaig casar i ja ho saps, tot passa massa de pressa perquè t'adonis que està passant.

     Professor Long Hair -"Tipitina"