divendres, 27 de juny del 2014

A.C.J. -----QUINZE (setè)






Sí, érem tres: les noies i jo. Ens coneixerem a l’Ateneu, en un grup de retrobament d’alumnes que havíem après una llengua estrangera a un Departament Austral. La intenció era de forma grups de conversació per practicar la llengua apresa. Malgrat lo diferents que érem, de seguida ens vam avindre, no crec que triguéssim gaire a quedar, ja fora de les hores lectives i de l’àmbit de l’Ateneu, va ser més qüestió de fortuna que no pas de mèrit personal. Realment al cap d’un temps parlàvem amb la nostra llengua i de l’idioma après sol es mantenien els noms. Compartien aficions esportives, moltes, una d’elles, la guapa, era un excel·lent nedadora. Quan feia la seua aparició a la piscina tots els paios se la quedaven mirant, els molts rucs s’ho anaven dient uns als altres, foten carotes que pretenien ser lascives, més aviat grolleres, pobres carallots. Ella m’ensenyava a millorar el meu estil, poca cosa va aconseguir, sempre haig estat un tal·lós dintre de l’aigua, semblava una branca obtusa i rígida impedida d'harmonitzar cap moviment. M’anava millor amb la bicicleta, és curiós l'alegria que t'assalta sol muntar en bicicleta. Sortíem tots tres, emportant-nos el dinar, jo no tornava a casa fins que es feia de nit, ma mare em deia que no fesa tan tard, que la feia patí, pobra dona. L'endemà recreava la sortida, anhelant la propera excursió, així de feliços varen ser aquells anys per mi, aquells mesos realment. La noia més baixeta, i més grasoneta, era estupenda, com l’altra, però de diferent manera. Moltes vegades vaig pensar sense passió, que aquella seria la meua companya per aquesta vida, en fi... El que no ens satisfeia massa era sortir de nit junts, la veritat que envoltats de gent, en plena festa ens avorríem i marxàvem a casa com estranyats, no ho sé... Inevitablement el món laboral ens esperava, ens volia deglutir i fer-nos militar en les seues files. La primera a caure va ser l’alta, la van començar a marejar, la destinaven d’un lloc a un altre sense esme ni avis. Quan era una criatura, hi havia un negoci al meu carrer, en aquells temps tothom es relacionava amb tothom, la gent vivia de portes en fora, a més a més era l’única empresa del carrer. La portaven un parrell de germans que només tenien un treballador, que no els durava pas gaire. Quan el contractaven, d'inici tot anava més o menys com cal, però després, al cap de poc temps, aquell treballador empitjorava lentament d’aspecte. Setmana rere setmana se li engrandien les ulleres, se li corbaven les celles, perdia alguna dent, li sorgien unes protuberàncies pustuloses a la cara, res que anava defallint inevitablement. Fins que un dia apareixia un nou treballador i quan algú demanava als germans per l’anterior, la resposta era sempre la mateixa: --L’altre dia el van enterrar. Probablement això em va predisposar des de ben petit en contra del món laboral. Llavorers ens vam quedar sols tots dos, a vegades la trucàvem per quedar, però mai podia, sempre havia de fer alguna cosa, sempre per la merda de la feina. A l’altra, la que feia un bon cul, també li van sortir ofertes de treball. Jo era el que anava resistint, suportant la pressió familiar com bonament podia, escapant-me sol amb la bicicleta, enyorant-les. I de cop i volta, ja no hi va haver res que em lligués amb aquella ciutat. Encara vaig trigar a marxar, més del que haguera hagut de trigar, però finalment...

     Edoardo Vianello - "Guarda Come Dondolo"