dimarts, 24 de desembre del 2013

Els anys dels cometes i les Campanes

Cresta de la Falconera

En el transcurs de la seua òrbita solar, el cometa Halley s'acosta al planeta cada 75 anys, més o menys. Una exposició sideral a la qual gran part de la humanitat és convidada almenys un cop a la vida. La darrera vegada, l'any 1.986, va fer córrer un riu de tinta, que deien abans (ara seria un fotimer de tuïts, vés a saber com es dirà d'aquí a pocs anys), encetant un interès popular per aquest tipus de fenòmens. L'arribada del Halley no deixa indiferent a ningú, marca naixements i defuncions (el cas de Marc Twain), desgavella relacions, i reafirma religions, per no esmentar les que es creen al seu pas. En l'àmbit domèstic, pel GELL va representar un clar punt d'inflexió, coincidint amb la publicació del número 2 de la nostra revista Grallera, vam tornar a caure en uns anys d'ostracisme dels quals ens va costar, però ens en van sortir, entre altres coses, gràcies a què va irrompre en les nostres vides una serralada mediterrània molt propera, que fins llavors no havíem considerat.

A l'estiu de 1.994 un llamp va arremetre sobre el barranc de l'Auferí, cremant un immens sector del Montsant estenent-se fins i tot per la riba veïna. Poc després, a la tardor, les fortes pluges van provocar una gran crescuda. La primavera següent la família que manllevava el mas del Soleràs, convivia amb l'espectacle d'arbres carbonitzats tombats, arrossegats, amuntegats sobre la llera, els vessants despullats socarrats, les cingleres fumades, les terrasses arrasades. Deprimits, amb la fixació de què com a mínim es trigaria una dècada a què la serra recuperés la seua esplendor.
Boca de la Cova de les Campanes
         Inici del reconeixement de la cova de les Campanes: primavera de 95, juntament amb les obres del pantà de Margalef, que ens obligava a variar la via d'accés fins i tot a obrir-les noves rutes d'encigalades per la serra. Canvis d'itineraris deguts a l'aixecament de la resclosa, que a poc a poc inundava la pista d'accés al mas del Soleràs, decidint-nos finalment per la menys arriscada: seguint el camí de capçada des de S. Salvador.
Flamants nouvinguts al Montsant, passerells a la serra, amb un objectiu únic, concís, gairebé obcecats amb la nostra exploració, davant tot el que ens podia oferir i el que vam aprendre a gaudir i a créixer després. Menys mal que de seguida vam trobar altres forats a la mateixa zona de la Falconera, que ens va fer adonar del desconeixement espeleològic de la serra.
La sort de ser guiats amb braç sereny, de l'home del mas de Soleràs que accidentalment l'havia trobat, ens va dur fins aquesta cavitat. Establint de forma natural un mètode prou eficaç d'exploració: sortint de Lleida el dissabte després de dinar, arribàvem a la cavitat després de les dos-tres hores d'aproximació, fèiem un mos i entràvem. Sortíem cap a mitjanit, embolcallats de nit, amb estrelles o no, però sense cometes encara. Bivaquejàvem sota les alzines, l'endemà ens despertàvem una mica més tard que la serra amb els seus murmuris, coberts de les seues aromes, esmorzàvem i cap dins una altra vegada. Fins que anàvem sortint, cadascú de retorn de les seues tasques. Baixàvem recte avall, procurant no emmascarant-nos gaire amb restes de l'incendi. Amb aquesta dinàmica amb un parell de mesos ens va semblar que teníem la feina enllestida. L'any següent i l'altre vam tornar a revisar algunes incògnites. Vam preferir una via d'accés més eficient si cap que les altres, i l'hem anat repetint des de llavors: pel grau de la Grallera des de la Morera, i ara sí, amb els cometes.

L'any 1.996 va ser l'any del Hyakutaque, pel març un cometa breu, ràpid, espectacular, ens guixava el cel del Montsant de color verd. Nosaltres lenta, sistemàticament, ens vam anar escampant pe la serra, prospeccionant i explorant els forats que trobàvem, coneixent i estimant sense presses ni pauses.

La possibilitat dels bivacs sota el cometa ens va dur de nou a les Campanes, es devia revisar alguns sectors, però sobretot la part final de la via Directa, on un bloc impedia l'evident continuació. Per aquells temps ja utilitzàvem els micros, i teníem un trepant convenientment manipulat del que en trèiem bon profit. El final d'aquesta via és prou entretinguda amb un ressalt que mena a un curt tram que de seguida remunta quasi verticalment, fins al pas bloquejat per un bloc de capçalera piramidal. Amb un únic tret el bloc es va cisallar tan net com si ho hagués fet una guillotina, quedant-se la vareta clavada tan sols era qüestió d'espentejar-lo per deixar-lo lliure. En un primer tempteig semblava com si el bloc no anés sol, quan el movies per darrere un altre peça basculava de manera força sospitosa, mala peça al teler. La situació era que l'operari no s'atrevia, el company a sota medicat pel tabaquisme amb síndrome d'abstinència, i el càmera que ho enregistrava tot. Llavors l'ajudant va rellevar l'operari i amb nerviosa decisió va espènyer el bloc enrere, produint immediatament el desplaçament d'una massa posterior que se li va venir damunt, aturant-se estrebada entre parets just arran del nas, provocant-li una mínima ferida a la cara, a més d'una suor freda i blancor de pell, que ens va precipitar a abandonar l'exploració, restant el pas per obrir fins ara. Amb la traça del cometa al firmament per escriure un esdevenidor desenllaç.
            En aquestes cavitats on la tectònica dictamina la morfologia, remenar blocs és un passatemps arriscat, massa sovint imprescindible si es vol avançar. L'incident de la “Pedrota”, va ocórrer el dia que van davallar aquest pou lateral de la via Transversal. El bloc en qüestió era clavat a mitja esquerda, tot just calia superar-lo per davallar el ressalt d'uns -10m. Baixa un, baixa un altre i al tercer se li volta cap per avall. Acaba de llençar-lo, li diem els de baix, pugeu i després el llenço, diu el de dalt assenyadament. Un cop fora, a l'ampla galeria transversal, acabà de caure, el terrabastall que va provocar va ser com si s'ensorrés la galeria sota els nostres peus, però no, vam poder continuar l'exploració.

L'any 1.997 vam trobar l'avenc de l'Aisling una altra gran cavitat a la serra, aquell va ser l'any del cometa Hale Boop, la sua llarga presència en els nostres cels, el va fer força popular, visible fins i tot sobre les grans ciutats. Se'l va observar de totes les maneres, fins i tot la nau nodrissa que alguns afeccionats van assegurar que l'acompanyava, deslliurant tota mena de pseudo-teories. Gairebé es va convertir en un objecte més dels nostres cels fins que discretament es va allunyar .

En  recuperar el material de les Campanes, vam desinstal·lar massa coses, com el passamà sobre el pou de la Pasta Fangs, el que dificultava la visita a tot aquell sector, un lloc poc explorat en el seu dia al qual també vam donar una ullada. Deixant el passamà fix, observant un lloc curiós que presenta una més que factible grimpada (l'escalada de les geodes), parteix des de la base tapisada de  geodes, remunta per uns deu metres, l'última vegada que la vaig veure (2.009) no em va semblar massa complicada.

La cavitat actualment és freqüentada, nosaltres també hem anat fent alguna sortida de presentació en societat, en la qual es visita, però no és el mateix, sempre et quedes amb les ganes de fer més, dels bivacs, de la grimpada que espera, d'una nova visita al proper avenc de l'Alba, d'aquella boca que mai vam trobar que resta oculta sota el bosc de la Falconera...

Enguany les esperances dels afeccionats de gaudir d'un nou espectacle celeste amb el pas, del que ja anomenaven la gran esperança blanca del primer gran cometa del segle, s'han esvaït no superant el seu periheli. De totes maneres l'Ison és un cometa nou provinent del núvol d'Oort que com tants d'altres no ha sobreviscut el seu viatge inaugural. Més cometes seguiran trastornant-nos, si tan sols són boles de pols i gel, malfiat del que ens espera a la immensitat. La fugacitat, les petiteses, les lluentors per minses que siguin, és el primer que com humans ens enlluerna. Les perseides, els cometes, tot plegat només focs d'encenalls del firmament. El raciocini ens recomana millor no obrir la porta, no sigui massa gros el que conté.

Les Campanes (La recerca d'una cavitat).