El camí el condueix per sota del nivell d'obertura de les cavitats. Li sembla que ja ha passat per davant de
la primera, però no ha volgut pujar-hi, segueix caminant per una mena
de feixa mig desbrossada que recorre la paret. Per fi s’atura,
davant seu, una curta rampa porta a l’entrada d’una gran boca.
Amb atenció l’observa. Quan ja en té prou eleva la vista
fixant-se en les traces dels estrats horitzontals sobre la paret i en
el treball de l’erosió en ella, delatats per la fluctuació
esglaonada de les tonalitats. Prossegueix. Docents metres endavant
s’acaba la feixa, les balmes i per molt que ell persisteixi en
avançar, el camí es perd tot seguit. Desistint d’enfrontar-se amb
la punxant vegetació, recula. La perspectiva de l’indret giravolta: canó amunt el paisatge es mostra més obert, més amable,
dolç i sinuós, amb puntetes de verd, ofereix visió de
distància, d’horitzó. Riu avall tot era fosc i rovellat, tot just
s’aguaitava les crues parets de l’inici del proper meandre. Pensa
que ha trobat el mètode, la clau per accedir a les coves. No entrarà
a la babalà, no, ni a la primera, ni a la més grossa de totes elles,
no. Per una primera visita buscarà una discreta obertura a prop del
camí, la més accessible, la que li costi menys esforç penetrar,
llavors acceptarà de bon grat la seua invitació.
En efecte, així ho fa. La boca és allargassada, en
lleugera pendent, corbant-se cap a l’interior per les puntes. Baixa
de sostre, s’ajup per entrar, busca les empremtes de les mans per
les parets, primer pel fons de la cavitat, després pel sostre, fins
que surt per la part més baixa sense haver-ne vist cap. No pot ser.
Torna a entrar, va resseguint les parets de baix cap dalt; només
quan la paret s’allisa en l’extrem oposat, distingeix unes
manetes pintades en positiu, algunes, gairebé descolorides, esteses
aleatòriament entre el sostre i una superfície plana ja propera a
l’exterior. Són poques. Carabasses i vermells són els colors
dominants, més que no pas els blaus que havia vist a les
fotografies. S’asseu, s’està una estona observant-les amb
atenció, fent algunes conjectures que segurament no el duran enlloc.
Què en traurà de pensar que eren unes mans de nens juganers, que
van fer la seua obra aprofitant les voltes d’una cova menyspreada
per les patums? Fins i tot poden ser molt posteriors, inclús
aventuraria que modernes, dels fills de la família dels guardes.
Recorda haver llegit que la cultura que va pintar les mans es va
desenvolupar durant segles pels voltants del canó. De les primeres
mans datades a les més recents hi havia més de quatre mil anys de
separació. També va llegir algunes teories sobre el suposat
significat de les pintures rupestres, encara que no li van
interessar gens. Ell ja va comprendre el veritable motiu, tot just la primera
vegada que les va veure a una exposició al museu de Chonchi. S’hi
està una estona, estorat al terra de la balma, gaudint del
paisatge, omplint-li els sentits. Davant veu la fractura
per on ha caminat aquests dies, la fi quasi ni s’apercep, ha
d’esbrinar el seu recorregut fixant-se amb les petites discordances
d’un relleu prou uniforme. Creu que les cotes baixes de la
serralada tapen els cims més alts, la diàfana claredat
d’aquest vespre li permet veure al fons, la gran carena nevada que
divideix les terres altes. A poc a poc s’abstrau de qualsevol
pensament minúscul i resta durant uns minuts en pau, combregant amb l’entorn.
Als límits de la vesprada regressa a la pista
de connexió, un prim cordill esfilegat de la xarxa trenada per l’ordre.
Una punta fràgil, a punt de trencar-se, reduint així els vasts
condominis de l’oligarquia.
Talking Heads - "Road To Nowhere"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada