divendres, 26 de setembre del 2014

Nous contes per un nou estat. - Segon: L'EXAMINADOR.(2)

          --Un moment si us plau.- S’aixeca descalç i obra.
A l’altre costat un home de més o menys de la seua edat el saluda amb la seua llengua. De seguida es presenta, fent-li fa saber la raó de la visita: com a representant de la seua minúscula nació al vilatge, rep als compatriotes nouvinguts i els demana tres qüestions.
El paio encara no se n'avé, i ja té les preguntes a sobre. És independent i solvent? Ha estat alguna vegada en un país de la llista dels no amistosos, que es renova cada sis mesos al Butlletí Oficial, o si ha estat en temps en què restaven obertes les relacions?, la qual cosa invalidaria la primera part de la pregunta. Té algun familiar que depengui d’ell?
Les respostes són: sí, no, no.
--Perfecte.—Contesta l'espècie d'amfitrió. --En tal cas no hi trobo cap impediment pel traspàs de poders. Aquí li entrego la cartera i la clau de l’armari, només caldrà que signem un parell de papers i llestos. Em dispensarà d’una actitud tan precipitada, però l’autobús marxa dintre de tres quarts d'hora i no n'hi ha cap més fins que passi el cap de setmana.
--Signar el què?—
--El traspàs. Des d’aquest moment vostè és el nou vicecònsol del nostre país a la població.—
--Cònsol de què?, si ni tan sols tenim representació diplomàtica a la capital.—
--No té res a veure, a la nostra Constitució hi consta que a més a més dels indrets més representatius de planeta, el nostre petit estat fixarà representants en tots els punts clau que convingui, esmentant en un annex aquest poble com a exemple. Podríem dir que és també l’únic lloc dels anomenats estratègicament importants en què tenim representació, però ja se sap, qüestió de pressupost suposo, i que la nostra Constitució no s’ha revisat des de fa un fotimer d’anys. Sigui com sigui aquí té la cartera, si no vol signar, es ven bé igual, les coses són així. Jo porto mesos reclòs en aquest poble i ja haig complert, ara, jo sí que vaig signar, això que el meu antecessor només s’hi va estar un parell de setmanetes, deu ser els canvis dels fluxos turístics, o les dificultats de transport, sembla que anem enrere, no creu? A l’interior de la cartera trobarà un sobre en el qual se li explica tot el protocol, i la forma de redactar els informes que ha d’enviar al ministeri cada tres setmanes i mitja, gens complicat no es preocupi. Una cosa: el seu salari se li ingressarà cada dia quatre de mes a l'agència del banc local, cosa que es deu a la meua gestió, abans te l'ingressaven al banc on et domicilien la nòmina, no vegi els problemes que comportava, i la despesa en transferències. No cal que li digui que aquests emoluments li seran més que suficients per la seua estàdia de vicecònsol. Gaudirà igualment dels privilegis propis del càrrec, els quals a poc a poc anirà apercebin. Hi és tot a la carpeta de condicions de Treball, ben explicat de manera entenedora, una altra de les meues feines, si sabés en quin estat lamentable em vaig trobar tot un amassament de papers florits redactats amb tecnicismes obscurs, jo em vaig encarregar de passar-ho tot a net, sempre amb el vistiplau del Ministeri és clar, ho trobarà tot ratificat i segellat. Per últim també trobarà, a part de totes les carpetes oficials i les còpies dels informes enviats, un sobre personal amb una renglera de consells que li serviran d’ajuda durant els seus primers mesos, fins que ho tingui tot a mà. Crec que no em deixo res, tinc l’equipatge carregat i el seient reservat, compti amb tot el meu afecte i li desitjo tota a sort del món, és a dir: que un compatriota amb les tres condicions requerides, aparegui el més ràpid possible per transferir-li aquesta responsabilitat. Perdoni les presses, però ja es fa càrrec. Adéu-siau i repeteixo: bona sort.-- L'excònsol surt com esperitat al moment que l’autocar comença a maniobrar.