dilluns, 29 d’abril del 2013

A.C.J. -----VUIT (cinquè)

És d’hora pel cafè de Cal Ric. La gent allarga les sobretaules a les posades que tenen per costum abandonar l'ampolla de conyac a discreció de la clientela. La veritat és que no hi ha quasi ningú, tres nois joves envolten una taula com si no la volessin ocupar. El Marià recorre la sala amb la intenció de demanar, de seguida apareix per darrera un home gros de braços prims amb pantaló fins a mitja cama, que escolta la comanda i se’n va per la porta de la dreta del mostrador, torna sortir i se seu a la taula amb la parella. Té els ulls i el somriure caiguts, i parla amb la rialla congelada, els demana d’on venen i ells responen de la capital.
--Noves de la capital, sempre és bo escoltar noves de la capital. Com van les coses, ja han completat els projectes de les autopistes del sud, les que van per sobre el riu?
--Sí, ja fa uns anys. Han construït moltes barriades per aquella zona.
--Jo vaig viure un temps al sector "Tras la Colina", ja sabeu amb el proletariat, fa molts anys, abans de què emigrés al Departament Occidental d’Ultramar. Allí hi vaig viure trenta anys. Allí vaig conèixer al meu millor amic, el que em va donar la primera feina, del que vaig aprendre tot el que cal aprendre per progressar al ram de l'hostaleria, i al cap de tretze anys vaig aconseguir obrir el meu propi negoci, un local nocturn “trés chic” el millor de la ciutat, una mina.—L’home enraona lentament mentre somriu subjugat per una confortant placidesa.-- Un "godfather", coneixeu el que vull dir?--
Sí. Contesten tots dos amb el cap.
--Dintre d’una setmana aniré a la capital rebre’l, a l’aeroport, no al de la vostra capital, a la del mar. Ve per uns dies. Baixant de l’avió li esperarà una escolta que acompanyarà a ell i al seu seguici fins a l’hotel. Ell no té negocis a la capital, no li interessa, no es mou el suficient líquid... ell vindrà a veure’m, convidat per la família Alada, la dels hotels i els autobusos. És un bon home.
--No és un home perillós?
--No, no, és un tipus franc. Ell sol té una cara, si parles amb ell has de ser sempre sincer i dir la veritat, no tindràs mai problemes si així ho fas.
Una pausa per un segon de silenci, i el Ric engega sense mira’ls a la cara.
--Es viu bé aquí, molt bé. Aquí amb una mica de doblers en tens prou, sol amb una mica. Jo tinc els meus guanys ingressats a termini fix i vaig vivim.
--Els té al Departament Occidental?-- Pregunta la Bea, provocant la mirada inquisitiva del seu amant.
--No aquí, al banc. Cada sis mesos bé el "taxman", el convido a sopar, li pago una quantitat estipulada, una misèria. Imaginis el que hauria de pagar al Departament Occidental, o a la capital, no compensa.
El cafè es va omplin, la gent en entrar saluda a l’amo, ell aixecant la mà amolla: --Benvinguts a casa meua--
--D’on és Vostè?-- Continua preguntant la Bea.
--D’aquí, jo vaig néixer aquí, ara farà nou anys que vaig tornar. Han vist a la meua dona?
El Marià ja s’havia fixat amb una jove morena de cabells llargs i fins de pòmuls esmolats.
--La meua jove esposa, la quarta. Em vaig casar amb ella als pocs mesos d’arribar. Mai a la vida havia vist uns ulls com els seus, els hi heu vist els ulls? Increïbles, la meua jove esposa.--
--Havia de ser un gran canvi per vostè, després de regentar un “nigt-club” un una ciutat, obrir un cafè al seu poble?--
--Sí, aquí s’hi està millor.-- Fa una nova curta pausa.-- Ahir vaig vendre més de quatre-centes cerveses i no menys de trenta botelles d’aiguardent, havia una gran festa a l’esplanada de l’església.--
--Ahir era el Dervali, no sabia que se celebrés per aquí.--
--Aquí tenim de tot, mireu al Safatans, el nostre proscrit, ningú sap con és diu realment i qui ho sap s’ho calla. Atansa’t Safatans, seu. Aquests senyors estaran encantats d’escoltar la teua història.--
El tal Safatans accepta la invitació, i el Ric marxa tal com havia vingut.