dilluns, 19 d’octubre del 2015

Nous contes per un nou estat. - Setè: EL VICECONSOLAT (5)

              --Així doncs, feia temps que no us atansàveu pel poble. --El Ventura pensa mentalment que tot just fa quatre o cinc mesos, sis com a molt. --Han canviat molt les coses des de llavors. --Pausa, auto-lamentació interna, no sap si tornar a engegar, preferiria parlar d'altres coses. Reprèn la conversa mirant com l'home d'Escalabornava gaudeix del seu esmorzar. --Jo me'n vaig adonar de seguida. Ho vaig preveure, la gent, els del poble, van trigar més, però jo un dia vaig veure una cosa que no em va agradar gens. --El Ventura troba exquisida la penca de cansalada viada que li ha servit el Romero.
--És d'aquí baix a la Vall aquesta cansalada?
--Ja ho pots ben dir, no les teniu pas tan bones per allà dalt.
--Com aquesta sí que no, té un sabor força singular.
--És la curació, l'assecador és just a la confluència de la torrentera, això i les mans de l'artista és clar.
--Excel·lent! Però és curiós que recordi el gust, és un sabor que em transporta vers la infància, crec que no és el primer cop que en menjo, no.
--Home, probablement alguna vegada algú n'ha dut cap allà dalt.
--Segurament, ara feia molt temps... déu n'hi do!
--Aquí tenim poc, però bo, també per aquest motiu ara ens passa lo que ens passa. --El plat resta ben net. --Una mica de raïm per completar l'àpat mestre?
--I tant. --Respon un Ventura més que satisfet.
El cafè de cal Romero és el millor de la Vall i província, el Ventura repeteix.
En tota l'estona no ha entrat ningú, al Ventura tant li fa, ni s'hi fixa en aquestes coses, per ell com menys gent millor. No té pas ganes d'aixecar-se, però ho ha de fer. El Romero després de cobrar ha desaparegut pels interiors del local. Pensa que ja s'ha fet l'hora del mercat i fa per regressar a la plaça. El Romero és fora, escombrant la terrasseta, el veu marxar carrer avall, mans a les butxaques.
Del mercat ni les ombres, els carrers continuen buits, fa fred, no fa per passejar, ni per aturar-se a pensar que fer. El més assenyat: refer les passades vers l'ajuntament, passar per davant del Cal Romero i demanar-li informació, però ja no hi és fora.

              Robert Wyatt - "Alifib"