Rascler polit per l'erosió glacial. |
La cartolina és un poc rebregada, algunes de les
funcions fallen. Li és difícil ficar-se en contacte amb les
amigues. En un moment li ha semblat que contestava la Fàtima, fins i
tot ha cregut sentir musica i confusió de fons en pitjar el domini
de la Simone, després ha estat temptada de demanar a una de les
cambreres que se la canviessin per una altra de nova. L’Ernest, amb
les faccions disteses mira el pis de baix, recorren la sala,
detenint-se amb les senyoretes en complaent conversació amb els seus
companys de taula. Bevent i fumant pautada-ment, escoltant una cançó
de Jhon Cale, el saxo Gabarek, la guitarra de Gismonti, i fins que la
Milia no ha retirat la cartolina, restablint el diàleg, surava
embadalit en una hipnòtica peça d'embolcallants afro-ritmes d'en
Fela Kuti.
--T’ho passes bé Ernest? A mi m’agrada molt aquest
lloc, es nota que té una presència important.
--Presència, vols dir el públic, la decoració...?
--No, em refereixo al local en tot el seu conjunt. Al
caire, al caliu que desprèn. No el coneixies?
--No, no, tu vols dir la impregnació que lliuren les
vides, és l’essència que resta de totes les persones que per aquí
han passat.
--Sí, això mateix, té solera i és nota.-- Fa un
repàs general satisfactori.--Però encara busco els pingüins / No
els veus? / No i tu? / Jo sí. / A on són? / A les escales. / A les
escales? / Sí, i darrera de l’escenari. / I al sostre? / Potser
també. / Però els cambrers no són pingüins. / No, els cambrers
no.
La noia riu amb esbalaïdora facilitat per qualsevol
cosa que digui. Un riure que s'escapa un xic nerviós, tan com
imprecís. És un acte reflex de consentiment, d'una atracció mal
continguda, un previ a la següent escena, que serà la del coqueteig
en tot el seu esplendor.
-- Que en fas dels teus contes Ernest, suposo que els
guardaràs?
--Sí, els escric i els emmagatzemo, més que res per
recordar-me d’ells, perquè escriure no és pas lo meu. Quan de els
rellegeixo tant en tant, trobo que han perdut molt, i ja no
m’agraden. Per mi el més interessant és el moment de la creació,
després...
--No els has ensenyat mai a ningú?
--Sí, a un amic, abans, ara ja no.
--I que et deia, li agradaven, o no?
--Sí, sempre m’animava a publicar-los, “a sacarlos
a la luz” com deia ell; però no era una opinió gaire imparcial, a
mi m’agradava que li agradessin, però d’aquí a què algú els
vulgui editar...
--Per què no me’n contes un?
--Ara! Si abans m’has dit que els contes no
t’interessaven per a res.
--Bé, però ara sí, perquè no? És que tampoc els has
contat mai a ningú?
--Sí, això sí: a algun nen amic, i alguna dona també,
intentant més que res de baixar-li la guàrdia.
--Mira a mi em pots veure com una dona, com una noia
amiga, o una barreja de les dos coses, tu decideixes. Vinga Ernest ja
pots començar.
No preveia pas un desenllaç com aquest, passar una
prova de creativitat amb una nena cambrera. Li costa arrancar, ella
in-condescendent, el mira. Un antic tema de l’Eric Dolphi el
convoca, recol·lecta de la seua ànima. Reprèn la veu
manifestant-la per sota de les notes: --Va ser el dia en què
s’aixecà la boira.--
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada